Jak se stát pánem svých emocí

Emoce vznikají na základě nějakého vnějšího či vnitřního podnětu. Zlost, smutek, radost, úzkost, pocit štěstí, odpor, stud… To jsou emoce, které se vyskytují u každého člověka v různé míře .Někdy se snažíme nepříjemné pocity vytěsňovat, a vyhýbáme se možnostem je zažívat, nechceme se vystavovat konfliktům a prožívat pocity napětí. Není to dobré řešení.
šťastný i smutný obličej
Dlouhodobé působení a potlačování negativních emocí může vyvolávat bolesti v různých částech zad, zvýšené svalové napětí, bolesti hlavy, kloubů, zažívací potíže, bolesti v krku, kašel, kardiovaskulární obtíže, ekzémy apod. Nemocní obcházejí bez úspěchu lékaře, mohou být považováni za hypochondry, než někoho napadne, spojit si problémy fyzické s problémy psychickými.
Což může narazit u samotných pacientů, protože ne každý si je ochoten přiznat, že je něco špatně v oblasti jeho duševního zdraví nebo vztahů. Typ temperamentu naší osobnosti může napovědět, jak budeme s emocemi umět zacházet. Cholerik a melancholik patří mezi typy emočně labilní, zatímco flegmatik a sangvinik jsou považováni za typy emočně stabilní.
čtyři emotikony
Co dělat, pokud mi emoce narušují psychickou pohodu či fyzické zdraví?

  • Při mírnějších obtížích se můžeme pokusit pomoci si sami. Jde o to, abychom negativní emoce změnili v pozitivní. Na internetu můžeme najít relaxační hudbu, relaxační cvičení. Vhodná je i jóga a stále populárnější různé styly Tai Chi.

  • Pomoci může dobrý fyzioterapeut či cílená psychoterapie.

  • Pod vlivem dlouhodobě pociťovaných nezvládnutelných negativních emocí ( především strachu, úzkosti, odporu ) a neuspokojivých vztahů, se může rozvinout deprese. Není ostudou navštívit psychiatra, naopak se jedná o čin sebezáchovný.

  • Navštívit lze i lékaře, který se zabývá psychosomatikou. Ten by měl umět pomoci, protože náplní jeho práce je zkoumat vzájemné ovlivňování duše a těla.


Ideálem je naučit se dostat emoce pod kontrolu a stát se jejich pozorovatelem. Je to běh na delší trať, ale stojí za to zabojovat.